tak selama-lamanya kita di atas .

orang kata hidup umpama roda . kejap kita kat atas , kejap kat bawah . bila kita di atas , kegembiraan menguasai diri . kadang kala sampai terlupa siapa yang tolong kita sampai kita boleh merasa hidup mcm tu . bila kita di atas , kita sering menindas orang yang dibawah . kita hanya berkawan dengn orang yang setaraf dengn kita . siapa nak pandang orang yang dibawah ? dan siapa pula yang ingin membantu orang yang dibawah untuk bersama sama kita yang diatas ? sebagai manusia , aku sendiri apabila Allah memberi aku peluang untuk merasa kesenangan hidup walaupun sebentar , mempunyai keluarga yang bahagia , hidup dipenuhi teman teman kadangkala aku juga lupa dan mementingkan keseronokan didunia dan kadang kala aku juga sampai terlupa dosa dosa yang aku lakukan . dan apabila tiba masa aku untuk merasa sakitnya hidup dibawah , peritnya hidup dibawah , aku baru sedr kealpaan aku , dosa dosa yang aku buat . bila dah merasa , bru fikir , begini rupanya orang di atas menindas orang dibawah . sakitnya . peritnya . baru aku menyesal betapa sakitnya apabila ditindas , dicaci , dipandang rendah . dan bertambah sakit apabila orang yang bersama sama kita semasa kita di atas dahulu , mula melupakan kita sebagaimana apa yang kita lakukan terhadap orang lain dahulu . dimana perginya mereka apabila kita dalam kesusahan begini . dimana perginya teman teman yang selalu bersama kita dahulu . baru terfikir , apakah Allah membalas perbuatan aku dahulu ? baru nak menyesal . ketika kita berada di bawah , kita baru memahami apa erti persahabatan yang sebenarnya dan siapa pula kawan atau lawan kita . dan juga baru kita terfikir beginikah nasib orang yang kita tindas dahulu .
hargai semua orang . jangan pernah membeza-bezakan seseorang . setiap manusia mempunyai kelemahan . kelemahan itulah yang harus kita fahami sebagai seorang sahabat . terima lah seorang sahabat dengan seikhlasnya . setiap perbuatan mesti ada balasan...

No comments: